Bangladesh.

För er som inte visste det så var jag i Bangladesh för lite mer än ett år sedan. Jag åkte dit med Maria Ohlin i min klass, tillsammans med två lärare Maria och Fredrik. Det var en resa till världens fattigaste land för att se hur biståndet vår skola skickar tas hand om och används till, som en volontär resa ungefär. Vi var där i två veckor och bodde på olika ställen i landet, alltfrån en ganska fin kursgård till ett betongskjul ute på landsbyggden. Detta var en resa jag kommer komma ihåg i hela mitt liv och den gjorde start intryck på mig.

Jag och Maria valde därför att blanda in Bangladesh i vårt projektarbete. Vi jobbar nu tillsammans med Erica för att informera högstadieelever om U-länder i allmänhet och Bangladesh i synnerhet. Vi ger dem tips på hur man kan hjälpa hemifrån och informerar dem hur det ser ut i världen idag. Jag är nu klar med mitt arbete om u-länder i synnerhet och visste ni att:

Det idag bor omkring 6 miljarder människor på jorden och av dom beräknas 1,2 miljarder leva i extrem fattigdom. Lika många människor saknar rent vatten, en värdig bostad, mat för dagen och utbildning. Att leva i extrem fattigdom innebär att leva på mindre än en dollar om dagen, alltså mindre än ca 6-7 svenska kronor. Med andra ord ska man då klara av alla sina behov på 210 kronor i månaden. Det inkluderar mat, boende, skolavgifter och kläder. Men att vara fattig innebär mycket mer än att inte ha pengar i plånboken. Det innebär även att inte ha makt, inte ha rättigheter, att inte få sin röst hörd eller att bli diskriminerad. Fattigdom är därför inte bara katastrof för den enskilda människan utan för hela länder.




Grannbarnen (eller kanske hela byns barn?) gjorde oss sällskap när vi besäkte vår bengaliska familj.


Jag tillsammans med en bengalisk skolflicka!



Kommentarer
Postat av: JOANNA

sv: lite vardagslyx får man unna sig ibland haha.

fattigdomen är så hemsk..:(

2009-01-07 @ 16:46:00
URL: http://byjoanna.blogg.se/
Postat av: Malin

Det låter väldigt intressant

2009-01-07 @ 17:39:58
URL: http://blundat.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback